Recenze: Halo Kontakt u Dožínek

Recenze: Halo Kontakt u Dožínek

Dožínky? Že vám to nic neříká, i když jste znalec série Halo? Představujete si pod tím, jak sparťané oslavují konec žní a užívají si sladkou úrodu? Nebo vám schází dostatek fantazie, aby jste si přeložili název Dožínky jako planetu Harvest. Už jste doma? Ano, jedná se o první Covenantem přepadenou a zničenou lidskou kolonii. Žádní sparťané, jen děs a parta (ne)obyčejných mariňáků!

Harvest – Dožínky – je známý jako zemědělský zdroj pro celý lidský vesmír. Ovoce, zelenina nebo víno. To vše tady sklízí tisíce obrovských strojů, vedené jednou super AI. Bohužel, planeta není příliš připravena na občanskou válku, a tři sta tisíc obyvatel nemá kdo chránit. Službou unavený sgt. Avery Johnson (ano, ten Johnson, který dělal parťáka Master Chiefovi a ten Johnson, kterého si každý zapamatoval, po jeho vystoupení na konci demoverze Halo Combat Evolved. Kupujete jednu kopii? KUPTE DVĚ!) je přeložen právě sem, aby zde vycvičil milici dobrovolníků.

A právě tahle milice je jediné, co může použít proti nové hrozbě v podobě Covenantu, který se vydala na planetu hledat staré relikvie. Krom toho sledujeme i další příběhy, ať už se jedná o ungoyského kněze (grunti/chrocht) nebo o státní puč na High Charity (Nejvyšší Dobrota). Hráči budou jako doma, zrod tří covenantských hierarchů, které ve hrách potkal nejhorší osud, je možná i zajímavější, než to, co se děje na Harvestu. Perličkou je dějová linka o lásce dvou AI, která je více romantická, než u některých lidských příběhů.

Samotný děj je velice zajímavý, první kontakt s Covenantem není takový, jaký si většina lidí představovala. Dokonce bych řekl, že byl až příliš komorní. Jedna loď, jedna planeta a pár desítek dobrovolníků v milici. Zvlášť překvapivý byla první mírová jednání, která skončila… no, nechte se překvapit. Výhodou na knížce je, že nesleduje pouze čistý děj, ale popisuje i hodně věcí ohledně Covanantů. O každé rase si zde čtenář udělá lepší představu, než po čtyřech předešlých dílech. Dozvíme se, jak vypadaly domovské světy, jak vznikl covenant, nebo jak se vybírá náčelník pro národ Brutů. Hráči Halo 2 zde naleznou dokonce jedno důležité jméno z Covenantského světa.

Bohužel, co se nepovedlo, je úvod do knihy. Prvních sto stránek je prostě nuda, nic se tam neděje, jsou zobrazeny melancholické obrazy Dožínek a čtenář pořád čeká. Osobně jsem třeba čekal na příjezd Elitů, ale ti se krom křoví v příběhu vůbec nezapojí. A zkáza celé planety proběhne příliš rychle. Nemístným mi přišla poslední scéna, která se do bojové akční knížky vůbec nehodila a atmosféru v ten moment spíše zkazila.

Kniha je jinak stejného formátu jako Duchové Onyxu a spisovatelem je člen studia Bungie Joseph Staten. Jeho styl psaní je dobrý, čtivý, leč některých popisných pasáží bylo občas moc, a některé boje jsem očima přeskakoval. Zvláště ke konci, kde to už bylo únavné.

Takže abych to shrnul, pro fanouška Halo je to, i přes nedobrý začátek, jasná volba. A jelikož já jsem fanoušek Halo, tak dávám tohle hodnocení. Pro ty, co Halo moc nezajímá, pro ty bych tentokrát hodnocení snížil jen o stupeň, jelikož kniha nabízí zábavu všem.

ano