Dohráno : Mass Effect 2!

Vesmírná odysea pokračuje, chytla temnější ráz a k dokonalosti jí skoro nic nechybí!

masseffect2boxart

První díl pro mě vyšel na PC v červnu 2008, hru jsem okamžitě zakoupil a jedním dechem dohrál – příběh, filmové podání, které v té době moc PC her nemělo a skvělá hratelnost s lepší herní dobou znamenali hit. I když bych dal tak 85% – nadprůměrná hra ale hodně jí chybělo. Když teď vyšel druhý díl tak jsem čekal více méně to samé, jenže jsem se spletl a mezi těmito díly najdete takový rozdíl jako v žádné jiné současné sérii.

Začneme ale od základu a to příběhem. Tentokrát se odehrává o něco později než díl první, Normandy je mimo a Shepard se chtě nechtě pod vedením organizace Cerberus vrací k původnímu plánu, než se stalo co stalo. (Nechci nijak spojlerovat příběh, i když je to jen pár minut po startu) Tentokrát je příběh vedený jinak – nemáte zde přímo „příběhové mise“ ale začínáte s náborovou akcí po celé galaxii, propletenou občasnými výpravami na záchranu lidských kolonií.

Největším rozdílem od prvního dílu naleznete v atmosféře a v celkovém pojetí herního světa. Už zde nejste spektra, která měla slávu po celé galaxii, aliance ani rada už Vám ani za mák nepomáhá a vy jedete celou hru na vlastní pěst, avšak pod dohledem již zmíněné organizace Cerberus – ta byla již mimochodem v prvním díle a teprve tady si uvědomíte jakou má moc a hlavní cíle její existence. A záleží jen na Vás, jak se na Cerberus budete dívat, jen řeknu, že svět není černobílý.

Dále budete cestovat na opačné straně Mléčné dráhy,krom pár společných světů. Celému tomuhle systému dominuje Omega – domov zplodiny galaxie, úplný opak Citadely, kterou ale také máte k dispozici. Na Omeze naleznete obrovský bar, obchody a různé postavy, ze kterých hlavně vyčnívá jeden starý známý…

masseffect2–180309–3

Jeden z barů na Omeze.

Tady se dostáváme k propojení s prvním díle. Každá volba z předešlého dílu (občas bezvýznamně) něco změní. Kaidan nebo Ashley ? Přežil Wrex ? A co rada ? Všechno tohle zde bude mít nějaký vliv, a v tomhle díle je těchhle voleb mnohem víc. Navíc opět neskutečný závěr vytvoří plno dalších rozhodnutí na kterých záleží život nebo smrt. A to nemluvím o tom, jaká situace bude panovat vůči Cerberusu. Ale snad se s tím tvůrci opět skvěle vypořádají!

V hratelnosti se změnilo pár velkých věcí – zmizel inventář a přibyly náboje. O ty se ale nestarejte, během dobrodružství jich budou vypadávat mraky. Co je zajímavější je absence inventáře – na první dojem se téměř nic nezměnilo. Máte u sebe stále několik různých zbraní, jenže tentokrát je můžete vyměnit pouze na Normandy nebo ve skladištích na misích, stejně tak brnění. A věcí je zde mnohem míň a většinou nabídnou úplně jiný styl střelby než jen jiné čísílko v tabulce. Navíc zmizelo vylepšení – už žádné zdlouhavé přehrabovaní komu co dat.

Tenhle systém ale velice úspěšně nahradil systém upragedů v laboratořích Normandy. Chcete lepší brnění ? Vytěžte z neznámé planety materiál a nechte ho použít pro upgrade. Tenhle systém si mi moc líbil a je podle mě rozhodně lepší než to přehrabování. Hra dostává na akcích mnohem rychlejší spád a hra se tak netáhne.

Další věcí je úbytek RPG vylepšení – opravdu, naleznete jich tu jen pár. Naopak, každou volbu okamžitě poznáte narozdíl od jedničky, která měla těchhle možností plno ale jejich vliv byl nicotný. V základě si vylepšujete pouze možnost použít lepší náboje, nějaké schopnosti jako hořící granát nebo šoková vlna a poté, je zde speciální výcvik, který zlepšuje HP a podobné věci. Díky speciálnímu upgradu si navíc můžete osvojit jednu vlastnost od Vašich loajálních přátel! Opět to hře přidává na dynamice a akci, která je v tomhle díle ten největší tahák!

Už zde nejsou ty nudné přestřelky z prvního dílu ale už se v mnohém podobá např. Uncharted nebo Gears of War! Do krytu přejdete pomocí tlačítka, máte zde více druhů zbraní, AI se mnohem více hýbe. Někteří lidé by mohly ale říci, že tohle již není RPG. Omyl! RPG v téhle hře tvoří pocit hraní za Sheparda a to pomocí rozhovorů, kterou jsou zde bezkonkurenční. Dokonale napsaný scénář, uvěřitelný svět a plno voleb dělají to pravé RPG. Ale lidem, kteří za RPG vidí tisíce tabulek, stovky hodin prolézání nudných dungeonů a podobně, to sotva vysvětlíte…

Vedlejší úkoly – to je další věc, kde se autoři poučili z prvního dílu. Zcela odebraly vozítko a všechny významnější mise mají nějaký příběh. Také zde naleznete úkoly na neprozkoumaných planetách, ty obsahují většinou bez hovorové přestřelky s členy některé žoldácké organizace, tady jako příběh slouží různé deníky a tak podobně. Stále ve městech naleznete pouze rozhovorové úkoly.

masseffect2–180309–1

Takhle může vypadat planeta kde se odehrává Vaše mise.

Cestování galaxií se také v mnohém změnilo – už potřebujete palivo a loď „přímo“ ovládáte. Víceméně je to stejné jako jednička, krom toho, že zde to působí mnohem živěji než jen pouhé klikání. K těžení na planetách probíhá pod novou minihrou, ke které zakupujete speciální sondy. U nakupování zůstaneme – je zde mnohem, mnohem důležitější než v prvním díle, kde jste nemuseli kupovat vůbec nic.

Další velkou změnou je Normandy – je dvakrát tak velká a několikrát mnohem zajímavější. Tentokrát zde máte rovnou čtyři přístupná patra – mnohem více místností a možností k pokecu. Dominantou nové Normandy je A.I., kterou jeden z členů bude přímo nenávidět.

Přejdeme teď k těm nudnějším věcem – technickému zpracování. Hudební doprovod je zde opět super, zvlášť opět finální bitva a titulky předvedou takřka Oscarový výkon. Co se týče grafiky, tak už tak super není. Ale rozhodně to není hnusné, přímo naopak. Emzáci, jejich mimika, ohromující světy jsou naprosto úžasné. Jen máte pocit, že by to šlo občas ještě líp.

Hra vyšla na dvou DVD a na xboxu je vyměníte celkově 2×, není to nic hrozného a těch pár sekund Vám nic neveme. Co se týče herní doby, je vyšší než u prvního dílu a jsem spokojen. Hlavní úkoly a příběh mi zabraly 23 hodin, ale šlo by to ještě o pár hodinek ještě vytěžit. Zdaleka jsem neprozkoumal všechny soustavy a města jsem prolétl jen aby se neřeklo.

U hry nalezneme dále DLC, které slouží jako „protipirátská“ ochrana a já si navíc pořídil Collectors Edici, která mě zklamala. Obsahuje navíc další zbytečné DLC, hezký artbook, tenkej komix a DVD o ničem. Celé je to v širší krabici, artbook a komix jsou v hrozném papírovém obale a DVD se hrou v nádherném kovovém.

Vzhledem k tomu, že dnes je tohle absolutní špička nezbývá než dodat :

ano

Komentáře

Doposud nebyl připojen žádný komentář. Buďte první!

Připojte váš komentář!

Můžete používat Texy! syntaxi.

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.

Poslední komentáře